اما جبر کجا توحید افعالی کجا؟
ساعت ۱۱:۱۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٠ خرداد ،۱۳۸٧  
●به اشتراک گذاشتن اين مطلب در شبکه ها ی اجتماعیshare in your twitter account،share in your facebook wall،share in balatarinn،share in delicious،share in Yahoo Buzz،share in Digg it،share with Google Buzz،share in Cloob،share in viwio !!!

اما جبر کجا توحید افعالی کجا؟
ما رمیت اذ رمیت و لکن
الله رمی کجا؟ من ... کجا؟
این یه چیز دیگه است اون یه چیز دیگه است
امر بین الامرین درجات تفکیکی دارد که حد .. میشه توحید افعالی.

این چهار مکتب یعنی:

  1. بطلان اشعریت
  2. بطلان تحدید اعتزال
  3. اثبات امر بین الامرین
  4. و عقل بودن توحید افعالی (این بحث)جایگاه خاص خودش رو داره

بعضی از اهل معرفت که شعرشون به سمت توحید افعالی گرایش دارد، اونهایی که بین توحید افعالی و جبر اشعری فرق نگذاشتند میگن فلان کس: جبری مسلک است؟ یا اشعری مسلک است؟!!!


به هر تقدیر، این . متافیزیک قربی.. نتیجه اش اینه که انسان به جایی می رسد که عبد محض می شود. عبد محض هم هر چه مولا فرمود، گوش می دهد و یاد می گیرد.    اونقدر یاد می گیرد که معلم جبرئیل می شود. بله درست است.

مرحله ای از مراحل وجود دارد، کاملا درسته

جبرئیل لایه ای از لایه های اوست برای اینکه جبرئیل صادر اول نیست یانکه تو روایات ماست : اول ما خلق الله

اگر اول ما خلق الله اولیت، این اولیت قربی و ذاتی است نه اولیت زمانی و مکانی.

اگر اول اوست بعد دیگران، اگر پیشاپیش همه، اوست بعد دیگران. خب دیگران ... همش درسته

اما همه ی این مجموعه شاگردان حق اند. شما یه وقتی وجود مبارک حضرت را با جبرئیل می سنجید، بله، جبرئیل در قوس صعود  ...انسان کامل در قوس صعود رب زدنی رب زدنی میگه تا بره بالا . در قوس نزول اولین حرف را او (پیامبر) میزند بین قوسین باید فرق گذاشت. (این یه مطلب) بالاتر از جبرئیل است به لحاظ قوس نزول. (اینم یه مطلب دیگه) اما کل این عالم و آدم و جبرئیل و پیامبر همه در پیشگاه خدا و ذات اقدس اله، علم الانسان ما لم یعلم اند.

و وجود مبارک آدم فرمود ... باینکه ...حالا که پیش من یاد گرفتی اینا شاگرد مع الواسطه اند به اینا هم یاد بده. اول و علم آدم الاسماء کلها بعد که رسیدی به مرحله ی ثم عرضهم علی الملائکة اونها گفتند لا علم لنا ... بعد به وجود مبارک آدم، یعنی مقام آدمیت، نه شخص آدم، (یعنی مقام انسان کامل نه یعنی حضرت) یا آدم انبئهم باسماء خب این میشه معلم، اون میشه شاگرد.

اگر امام رضوان الله علیه فرمود: "جبرئیل را وجود مبارک پیامبر بالا آورد" حق است. برای اینکه مقام .. فی واقعة که نیست، این مربوط به مقام انسانیت است. مقام انسانیت، شاگرد بلاواسطه ی ذات اقدس اله است اولا .. الهی را فرا می گیرد، مقام انسانیت معلم ملائکه است،

توی روایات ائمه فرمودند

برای اینکه ذات اقدس اله به انسان کامل این مراحل را اعطا کرد

بعد فرمود

شاگرد بلاواسطه اند نه مع الواسطه

شاگرد انبائی اند نه تحقیقی 

شما مستحضرید

در حوزه های علمیه صحبت از تحقیق و تالیف است

اما وقتی به دیگران میرسه میگند گزارش بده

ذات اقدس اله نفرمود